Farmors kaviartorsk och Knallis

I morse åkte jag och barnen ut till Lillkyrkan, på fredagarna 9.30 har dom ju en "öppen" utegrupp, Knallisarna. Ni vet den gruppen vi ALLTID var ensamma på i höstas och våras, men idag testade vi igen:)
En till nyinflyttad mamma med två barn var oxå med. Hennes Freja var en dag äldre än Thea och dom lekte jättebra och flängde runt!

Nu är vi hemma. Barnen somnade i bilen påväg hem. Helt perfekt för mig som hann dammsuga hela huset och laga lunch under tiden:)

Här kommer receptet Linneá och alla ni andra!
Det låter inge vidare med kaviar i sås, men det är absolut värt att testa.
Det går supernabbt att laga, sen är det ju nyttigt med fisk.. Inte lika nyttigt med grädde kanske, men ändå..
 
Farmors kaviartorsk i ugn



400 gr fryst torskfilé
(eller färsk om man så vill)
5 dl hederlig grädde (Går ju att byta ut mot lite mjölk, men jag garanterar att det inte blir lika gott)
Några kläm på kaviartuben, kanske 3-4 msk
Lite kläm på en tomatpurétub.
Lika mycket som kaviaren ungefär.
Fryst eller färsk dill (lite lagom sådär)
Salt och peppar
Lite ströbröd och några små smörklickar

1. Tina upp torskfilén
2. Blanda grädde, mjölk, kaviar, tomatpuré, dill, salt och peppar i en bunke.
3. Lägg torskfilen i en ungsform.
4. Häll på såsen.
5. Strö lite ströbröd över alltihop och avsluta med någon klick smör uppe på fisken.
6. In i ugnen, 225 grader, tills fisken är vit och "trillar isär".. Ca 15-20 min.
Servera till kokt potatis och finrivna morötter! Nu ryktades det om en fika på stan med Karin. Jag är på, måste bara kläda på mig!!!:)



 


Kommentarer
Postat av: Sara

Låter gott, men smakar de mycke kaviar? Äter de inte på smörgås men man kanske skulle prova som maträtt!

2010-09-11 @ 20:58:53
URL: http://saraochminafina.blogg.se/
Postat av: Elin

Sara: Nä det är de som är grejen, det smakar inte kaviar:) prova !:)

2010-09-12 @ 07:52:32

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (visas bara för mig)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0