Dille på kyckling

En maträtt vi ofta äter är helstekt kyckling i ugnen. Lätt som en plätt och billigt! Tjejerna äter som hästar:)
Fast nog ser dom stackars kycklingarna bra läbbiga ut i kyldisken??:)

På begäran lägger jag ut mitt traditionella favvorecept. Såsen gör man själv på skyn från kycklingen. Oxå superenkelt och jättegott. 

Förresten, Någon som kommer ihåg att man kunde köpa kycklingsås på påse för några år sen?? 
Lika som tex gräddsås och brunsås.. Den var hur god som helst, men sen slutade dom med den helt plötsligt!
INGEN mer än mig verkar minnas!?! Värdsligt bekymmer, jag vet haha...

Detta behövs
♦ en hel färsk kyckling
♦ en lök
♦ soya
♦ salt & peppar
♦ en smörklick
♦ 1,5 dl vatten

Till såsen
♦ Skyn från kycklingen
♦ 3 dl grädde (eller mer beroende på hur mycket sås man vill ha)
♦ kycklingbuljong
♦ ev lite mjöl eller maizena

Lägg kycklingen i en ungsform.
Skär löken i grova skivor. Lägg i runt kycklingen.
Salta, peppra. På med lite soya och en smörklick uppepå kycklingen. Häll på vattnet.
In i ugnen på 175 grader. Tar ca 40 min..

När kycklingen är klar häller man i skyn i en kastrull. Löken kan följa med! I med buljongtärningen, grädde och låt koka upp. Red av om det behövs!
Servera till kokt potatis och kokta morötter eller nåt annat gott:)




Kommentarer
Postat av: Sara

Tack tack!! Nu ska ja pröva.. :p

2010-11-01 @ 22:49:35
URL: http://saraochminafina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (visas bara för mig)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0